spot_img
spot_img

Ghosting: novi trend digitalnog doba

Sudeći po istraživanju koje je proveo lokalni portal za oglašavanje, Infostud, čak 84% kandidata ne dobije povratnu informaciju od poslodavca nakon razgovora za posao. Na globalnom nivou taj postotak je oko 65%.

Kakav je to novi trend u poslovnom svijetu, i možemo li tu nešto promijeniti?

Kad se završi razgovor za posao, svatko od nas izađe s nekakvim utiscima i imamo otprilike osjećaj kako je taj razgovor prošao, zar ne? Nekad smo u startu svjesni da je bio potpuni promašaj. Ima i onih nedorečenih situacija, kad su signali pomiješani pa nismo sigurni šta da mislimo. A ima i onih svijetlih primjera kad poslodavac na kraju kaže: Očekujte povratnu informaciju za nekoliko dana.

Ali, sudeći po istraživanjima koje je sproveo lokalni portal za oglašavanje, Infostud, čak 84% kandidata tu povratnu informaciju nikada ne dobije. Na globalnom nivou taj postotak je oko 65%.

“Izostanak povratne informacije, po kandidatima, u velikoj mjeri utječe na sam imidž kompanije, te je 68% anketiranih reklo da se ne bi ponovo prijavili na oglas poslodavca, a preko 72% kandidata ne bi preporučili bliskim osobama da konkuriraju  na oglase tog poslodavca.”

Izvor: Infostud

Ako ste se prepoznali u priči sa početka teksta, možda biste željeli da znate da je iskustvo kroz koje ste prošli, ghosting, jedan od fenomena digitalnog doba u kome živimo.

Možemo ga doživjeti u bilo kojem odnosu: partnerskom, prijateljskom, poslovnom. Nema pravila.

Izraz je dobio ime po engleskoj riječi ghost, što znači duh.

Kako ghosting izgleda?

Najkraće rečeno, osoba jednostavno iščezne iz vašeg života, bez ikakve poruke ili objašnjenja. U jednom trenutku sve djeluje normalno, postoji komunikacija, zanimanje. A onda druga strana jednostavno prestane odgovarati na pozive, poruke i, poput duha, nestane iz vaše svakodnevnice. 

S psihološkog aspekta, reklo bi se da osoba koja pribjegne ovakvom završetku odnosa bira lakši način da ga okonča. Nema dovoljno samopouzdanja, odlučnosti, hrabrosti da se suoči sa drugom stranom. Ili se boji da će biti izmanipulirana, ili na neki drugi način “nadjačana”.

Možda baš zbog toga iznenadni prekid komunikacije u poslovnim odnosima ima veću težinu i izaziva veće čuđenje.

Ipak, svi smo mi samo ljudi, i privatno i poslovno. I ako je osoba sklona da u privatnom životu probleme gura pod tepih, ignorira i bježi iz izazovnih situacija i odnosa, vrlo vjerojatno primjenjuje isti obrazac i na poslovnom planu.

Ova pojava nije rijetkost ni u poslovnim pregovorima. Mnogi poduzetnici, honorarci, freelanceri, kažu da često ne dobiju nikakav odgovor na ponude koje šalju potencijalnim suradnicima.

Opet, jasno je da ljudi često ne odgovore na prvi upit ili mail ako im ponuda nije interesantna. Ali ako se s nekim upustite u sastanke, pregovore, razvoj neke ideje, za očekivati je da na svoju ponudu dobijete makar jedno: “Hvala, ali – ne, hvala“.

Zato su učenje o emocijama, emocionalnoj inteligenciji i komunikaciji ključ za razvoj uspješnih ljudi. Jer posao nije samo biznis. Posao čini i vaš odnos sa ljudima: zaposlenima, nadređenima, kupcima i korsnicima usluga.

Što je važno znati ako ste doživjeli ghosting?

Većina ljudi počne da analizira svoje riječi i postupke.

  • Jesam li negdje pogriješila?
  • Je li trebalo nešto napraviti ili kazati drugačije?
  • Možda sam nehotice uvrijedila drugu stranu nekom izjavom ili gestom?

I takve stvari mogu ozbiljno narušiti samopouzdanje, i stvoriti dodatni pritisak pri svakom narednom odlasku na poslovni intervju.

Ali ne preuzimajte na sebe krivicu i odgovornost, jer zaista nije do vas.

Lista razloga zbog koje se poslodavac ne javlja može da bude podugačka.

Nekad jednostavno odustanu od zapošljavanja. Ili se pozicija za koju ste aplicirali popuni interno, iz redova kompanije. Možda su zatrpani poslom, pa im slanje povratnih informacija nije na listi prioriteta.

A možda je u pitanju samo nedostatak profesionalnosti i poslovne kulture.

Zašto kompanije uskraćuju kandidatima povratnu informaciju

Složit ćete se da je često nemoguće odgovoriti svim kandidatima koji su aplicirali za neku poziciju, pogotovo kad su u pitanju poslovi za koje stigne i više stotina prijava, zar ne?

Ali kandidati koji dođu na razgovor za posao, s kojima se uspostavi bliži kontakt, i razmjene osobne informacije i detalji, zaista ne zaslužuju takav tretman.

Čak i da ih je na razgovoru bilo 50, potrebno je najviše pola sata da se jedan šablonski maill, odbijenica, pošalje na sve te adrese.

Hvala na interesu, ali odlučili smo se za drugog kandidata“.

U većini slučajeva, ljudima je dovoljno da čuju ovo ili nešto slično, kako bi podvukli crtu i krenuli dalje.

Međutim, ovo bi kompaniju potencijalno moglo dovesti u nezgodan položaj. Ako netko od kandidata ne prihvati NE kao odgovor, mogao bi inzistirati na razlozima za takvu odluku. A ako dobije te razloge crno na bijelo, možda bi mogao i da optuži firmu za neki vid diskriminacije pri zapošljavanju.

Koje korake možete poduzeti dok čekate na odgovor

Najteže je sjediti skrštenih ruku i čekati na poziv ili mail. Umjesto toga, evo što možete napraviti, a da ste i dalje u granicama pristojnog poslovnog ponašanja.

  • Ako vam je na razgovoru rečeno da će vam se netko iz kompanije javiti u naredna dva ili tri dana, pričekajte da prođe taj period pa pošaljite follow-up mail.
  • U slučaju da vam nisu dali nikakav rok, pričekajte nekoliko dana prije nego što ih kontaktirate. Ukoliko nema odgovora, pričekajte tjedan dana, pa pokušajte ponovo.
  • Ako ne odgovore ni na drugi upit, nakon 7 dana možete pokušati još jednom, i to je to.  Kad odgovor izostane i treći put, možete ih slobodno precrtati s liste i krenuti dalje.

Na kraju, pokušajte sagledati sav problem i iz druge perspektive. Zamislite da su vas zaposlili. Vjerojatno biste za poslodavca dobili nekoga tko bi ignorirao vaše potrebe, a vrlo moguće i probleme koji su neminovni u svakom poslu.

Je li to zaista okruženje u u kakvom želite da gradite svoju karijeru?

Autor: Mima Vilotijević, savjetnica za promjenu posla

spot_img
popularno