fbpx

10 savjeta kako biti proaktivan i poboljšati proaktivnost

Proaktivnost je neophodna za uspjeh u svim područjima života. Ako želite napredovati u bilo kojoj oblasti, proaktivno razmišljanje je ključno..

Što znači proaktivnost?

Prije nego što nastavimo dalje, važno je jasno definirati pojam proaktivnosti. Proaktivnost se često koristi kao izlizani izraz, izgubljen u masi informacija. Međutim, vrijeme je da mu vratimo pravo značenje. Proaktivnost je ključni element za postizanje velikog uspjeha i jedini način da ostvarite svoj puni potencijal.

Biti proaktivan znači djelovati unaprijed, uočiti buduće situacije i poduzeti akciju. To znači preuzeti kontrolu i učiniti da se stvari dogode, umjesto da samo reagirate na ono što se već dogodilo.

Većina ljudi želi biti proaktivna u svom životu – na poslu, u odnosima ili kada je u pitanju zdravlje. Međutim, iako želimo biti proaktivni, mnogi od nas teško to primjenjuju u praksi.

Kako potaknuti proaktivnost?

Počnimo s jednostavnim pitanjem: Što znači biti proaktivan? Prema Merriam-Websteru, to znači “djelovati unaprijed očekujući probleme, potrebe ili promjene”.

Drugim riječima, biti proaktivan znači pažljivo planirati akcije kako biste postigli svoje ciljeve. To znači usredotočiti se na ono što je važno, a ne samo na ono što je hitno.

Zvuči dobro, zar ne? Međutim, svijet oko nas postaje sve više reaktivan, umjesto proaktivan. Prema Merriam-Websterovom rječniku, reaktivna osoba je netko tko “spremno reagira na poticaj”.

Reaktivnost i ponavljanje prošlih misli

Rijetko razmišljamo o tome odakle dolaze naše misli i zašto se stalno vrte u krug. No, malo ljudi shvaća da ponavljanjem prošlih misli zapravo žive život iz prošlosti. Volim reći da je svijest prvi korak ka stvaranju promjene. Međutim, ako ostanemo samo na razini svijesti, i dalje ćemo živjeti u prošlosti. 

Srećem razne ljude. Nekada mi nabrajaju svoje diplome i pročitane knjige. Ono što tražim iza toga je rezultat da je pročitano i naučeno znanje zaista upotrijebljeno. Tu nastupa reaktivnost zbog koje nema rezultata. Primjena traži fine vještine poput upornosti, dosljednosti, usmjerene pozornosti, mentalne izdržljivosti. Malo ljudi je u stanju razvijati i njegovati ove vještine. I zbog toga sve ostaje na razini „pokušati ću“.

90% svoje mentalne energije koristimo u održavanju prošlosti

proaktivnost proslost

Držimo se poznatih rutina, radimo stvari na jedan te isti način i dani izgledaju isto ili vrlo slično. Život se ne pomjera prema naprijed. Najbolji način da ovo razumijemo je taj da danas zapišemo sve misli koje mislimo. Spremite taj papir negdje i ne gledajte u njega 3 dana. Nakon 3 dana, ponovno zapišite misli koje mislite. Vidjet ćete da su one, 90% misli, koje ste imali prije 3 dana. 

Ponavljanjem jednih te istih misli, dobivamo neprestano jedan te isti rezultat. Misli pretočene u riječi potiču u nama raspoloženje. To raspoloženje potaknut će na određene izbore ili akcije koji će stvarati rezultat. 

Proaktivnost kao preusmjeravanje mentalne energije u novi rezultat

Naš mozak navikao se razmišljati na ustaljeni način i svaka promjena za nas je određeni mentalni napor. Neuroni u mozgu trebaju se prespojiti na novi način, da bi nova zdrava mentalna energija potaknula nove kemijske procese u našem tijelu tzv. sretne hormone.

To prespajanje neurona je proces koji traži vrijeme, upornost i dosljednost. No, ako ste spremni razviti ove vještine, uspjeh je neizostavan. Ako znamo da nas željeni rezultat tamo negdje spremno čega, pitanje je: Zašto smo onda toliko reaktivni u promjeni?

Ljudi koji neprestano ponavljaju jedne te iste rečenice, zaista u njih počinju vjerovati i živjeti ih kao svoju istinu. Nažalost, to nije ona istina o životu, koju za sebe žele.

Koje rečenice nas udaljavaju od proaktivnosti?

Ljudi koji neprestano ponavljaju jedne te iste rečenice, zaista u njih počinju vjerovati i živjeti ih kao svoju istinu. Nažalost, to nije ona istina o životu, koju za sebe žele. Danas da pitate svaku drugu osobu da vam nabroji što bi sve htjela promijeniti, vjerujem da bi popis bio poduži. Da te iste ljude pitate, što su spremni učiniti da se sve što im se ne sviđa, zaista i promjeni, rekli bi SVE. No, u stvarnoj primjeni i nije baš tako jednostavno. 

Ponavljanjem slijedećih rečenica, udaljavate se nesvjesno od rezultata koji želite. Dakle, ovdje je nekoliko ključnih rečenica, koje je potrebno eliminirati iz svakodnevnog rječnika, ako želite da se mentalna energija preusmjeri u novi rezultat:

  • Baš mi se ne da. Lijena sam.
  • Kada samo pomislim koliko će mi trebati, ne da mi se ni početi.
  • Ne vidim pomake, a toliko se trudim.
  • Nemam vremena i energije za toliko toga što trebam napraviti.
  • Okolnosti su neizvjesne. Nije pravo vrijeme.
  • Možda da pitam za savjet prijatelje. Oni će znati. 
  • A tko mi garantira da ću uspjeti.

Koje osobine imaju proaktivne osobe?

Proaktivnost ima svoje osobine. Pogledajte i procijenite imate li ih. Bit će vam jasnije zašto se (ne)pomičete prema naprijed. 

Neke od osobina koje imaju proaktivni ljudi:

proaktivnost preusmjeravanje mentalne energije

  1. Izlazak iz komforne zone vide kao ugodan i istovremeno uzbuđujući proces
  2. Djeluju iznutra prema van. Odgovaraju na izazove okruženja umjesto da padaju pod utjecaj okolnosti.
  3. Imaju veću razinu sklonosti riziku
  4. Postavljaju sebi pitanja koja počinju sa ŠTO?
  5. Osjećaju intuiciju i slijede ju
  6. Vjeruju u svoj potencijal 
  7. Nove situacije doživljavaju kao prilike za rast
  8. Imaju zdravu sliku o sebi; samosvijest da vrijede, mogu i zaslužuju
  9. Koriste mentalnu energiju za održavanje sadašnjeg trenutka
  10. Fokusirani su na sebe umjesto druge 
  11. Razvijaju fine vještine upravljanja vlastitom energijom

Koje osobine imaju reaktivne osobe?

Neke od osobina reaktivnih ljudi:

  1. Verbaliziraju strahove po navici i od često bezazlenih situacija (strah me da će padati kiša, .. strah me da će se dućan zatvoriti,.. strah me da ću zakasniti.., strah me da ću se razboljeti..) 
  2. Često ih vanjske situacije i informacije uznemiravaju
  3. Osjećaju stres i imaju uznemirujuće i brižne misli
  4. Odgađaju donošenje odluka
  5. Nemaju spoznaju o vlastitom potencijalu
  6. Većinu vremena provode u poznatim okruženjima
  7. Ovisno o podršci, kreću se prema naprijed
  8. Ne usude se riskirati
  9. Previše se savjetuju s ljudima koji se drže komforne zone

Naravno, svi mi nekada smo na strani i proaktivnih i reaktivnih bića. No pogledajte koja strana kod vas prevladava. Pratite svoje izbore i razmišljanja nekoliko dana i onda donesite odluku jeste li na najboljoj životnoj putanji za sebe. Ako jeste, samo nastavite. Ako niste, što vas sprječava da promijenite smjer?

10 savjeta kako biti proaktivan i poboljproaktivnost proaktivna osobašati proaktivnost

Primjena zahtijeva vještine koje se stječu kroz iskustvo i praksu. Da bismo postali proaktivni, moramo razviti određene navike i vještine. Evo nekoliko koraka koje možete poduzeti kako biste poboljšali proaktivnost i postali proaktivni:

  1. Postavite jasne ciljeve: Definiranje jasnih i mjerljivih ciljeva ključno je za proaktivno djelovanje. Razmislite o tome što želite postići i postavite si specifične ciljeve. Ovi ciljevi trebaju biti izazovni, ali i ostvarivi.

  2. Planirajte unaprijed: Proaktivnost uključuje planiranje i pripremu unaprijed. Razmislite o mogućim preprekama i izazovima koji bi se mogli pojaviti te smislite strategije kako biste ih prevladali. Imajte plan djelovanja i slijedite ga.

  3. Preuzmite inicijativu: Ne čekajte da se stvari dogode ili da vam netko drugi kaže što trebate raditi. Preuzmite inicijativu i budite vođa vlastitog života. Pronađite načine kako možete napraviti pozitivne promjene i djelovati unaprijed.

  4. Razvijajte samodisciplinu: Proaktivnost zahtijeva samodisciplinu. Budite odgovorni prema sebi i držite se svojih obaveza i rokova. Razvijte naviku obavljanja važnih zadataka i suočavanja s izazovima bez odgađanja.

  5. Učite i razvijajte se: Proaktivni ljudi kontinuirano uče i razvijaju se. Budite otvoreni za nova znanja i iskustva. Čitajte, educirajte se, pohađajte tečajeve i radionice kako biste poboljšali svoje vještine i znanja.

  6. Budite fleksibilni i prilagodljivi: Proaktivnost uključuje sposobnost prilagodbe i fleksibilnosti. Budite spremni prihvatiti promjene i prilagoditi se novim situacijama. Pronađite nove načine rješavanja problema i budite otvoreni za nove ideje.

  7. Prepoznajte prilike: Proaktivni ljudi imaju oči otvorene za prilike. Budite pažljivi i promatrajte oko sebe. Prepoznajte prilike koje se pojavljuju i budite spremni iskoristiti ih.

  8. Budite samosvjesni: Razvijte samosvijest o svojim vrlinama, manama, vrijednostima i interesima. Upoznajte sebe bolje kako biste mogli donositi informirane odluke i djelovati u skladu s tim.

  9. Vježbajte pozitivan stav: Proaktivnost ide ruku pod ruku s pozitivnim stavom. Naučite vidjeti prilike umjesto prepreka. Vježbajte pozitivno razmišljanje i fokusirajte se na rješenja umjesto na probleme.

  10. Djelujte sada: Nemojte odgađati svoje akcije. Ako imate ideju ili plan, krenite odmah u akciju. Proaktivnost se temelji na djelovanju, stoga se ne bojte preuzeti korake prema ostvarenju svojih ciljeva.

Autor: Maja Prović, mind & mindfulness trener

PROČITAJ JOŠ:

Koje 4 rečenice uspješni ljudi nikad ne izgovaraju?

Donošenje odluka: Kako donositi bolje odluke? 

Cijena uspjeha: imate li hrabrosti platiti cijenu? 

Afirmacije: Kako ih pravilno koristiti za pozitivne promjene u životu?

7 koraka za manifestiranje želja iz kuta fizike

Vizualizacija: Snaga mentalnih slika za ostvarenje ciljeva

- Promo -