Kako se prestati brinuti i početi živjeti?

Svatko se s vremena na vrijeme brine – zapravo, 59% odraslih izvijestilo je o svakodnevnom osjećaju brige u 2020. Bilo da se pripremate za veliku prezentaciju ili prolazite kroz osobne promjene, normalno je povremeno imati neprospavane noći i brinuti. Međutim, previše brige može otežati uživanje u životu.

Što su brige i zabrinutost?

Ono što je jednoj osobi razlog za brigu, neka druga osoba to niti ne primijeti, a netko treći čak usklikne radosno da mu je ta ista situacija „otvorila“ oči.

Dati ću vam primjer. Žurite na posao i baš u tom trenutku tramvaj vam prolazi ispred nosa. Vidite na timeru da idući tramvaj dolazi tek za 15-tak minuta, a vi i onako već debelo kasnite. Krenete razmišljati o tome da ste propustili početak važnog sastanka i kao da to nije dovoljno, zamišljate šefa kako vam prigovara što kasnite. Sada se već ozbiljno brinete. Takve misli, pojačavaju vibraciju frustracije i lagano osjećate želučanu nervozu. Međutim, to kako se sada osjećate, neće ubrzati dolazak tramvaja, pomaknuti termin dogovorenog sastanka niti utjecati na misli vašeg šefa te onoga što vam (ne)planira reći. U ovom trenutku vi zaista ne znate ishod situacije u kojoj se nalazite, stoga famozno pitanje glasi: Kako vam briga služi?

kako zaboraviti brige

Neka druga osoba na vašem mjestu, prihvaća situaciju, s mišlju da će se ispričati za kašnjenje i s mirnoćom uključiti u tijek  sastanka znajući pri tome da situaciju u kojoj se nalazi ne može promijeniti čak naprotiv, samo prihvatiti i pronaći za nju, najbolje moguće rješenje.

Dakle, ono što zovemo brigom, sada vidimo na posve drugačiji način odnosno, kao iluziju vlastitog uma, koji je naviknut zabavljati se izmišljajući razno razne scenarije. Kako se navikao tako se može i odviknuti a mi smo ti koji moramo pokrenuti taj proces.

PROČITAJ JOŠ: Kronični umor i iscrpljenost: Savjeti kako si pomoći

Zašto se onda brinemo?

Jedan od ključeva za učenje kako prestati brinuti je otkrivanje korijena svojih strahova.

U dobru i u zlu, zabrinutost je dio načina na koji smo evoluirali kao ljudi. Biološki gledano, naš središnji živčani sustav često reagira na stres i strah brigom. Kada se to dogodi, prvi korak da se prestanete brinuti je razmisliti o tome što točno uzrokuje vašu anksioznost.

Neki osjećaji brige mogu biti zdravi i tjerati nas da pronađemo rješenja za stvarne i sadašnje probleme. Međutim, kronična zabrinutost, čak i o stvarima izvan naše kontrole, može ozbiljno utjecati na naše mentalno zdravlje. Dobra vijest? Postoji mnoštvo strategija koje nam pomažu naučiti kako prestati brinuti, upravljati stresom i početi napredovati.

Ljudi se danas zaista previše i oko svega brinu, čak do te mjere da ni sami ne vide izlaz iz vrtloga vlastitih misli. Ipak, dobra je vijest, da taj vrtlog već DANAS i ODMAH možete zaustaviti. Jer, kada malo bolje razmislite, čije su to zapravo misli? Naše. (ne)svjesno im dopuštamo da budu prisutne u našem umu.  Nitko drugi im nije dao gostoprimstvo, do nas samih. I što više vrtimo u glavi isti film, to postaje naša NAVIKA za koju kao da osjećamo da nas drži na mjestu bez pomaka. Pa zapravo i drži. Jer smo takvo “brižno“ razmišljanje usvojili kao obrazac svog ponašanja.

Ako imate povremene tjeskobne misli, vjerojatno se ne morate brinuti za svoju emocionalnu dobrobit ili mentalnu spremnost. Međutim, kronična zabrinutost može biti simptom nečeg ozbiljnijeg, poput anksioznog poremećaja. Ova vrsta brige može dovesti do fizičkih simptoma kao što su napetost mišića, nesanica ili loša higijena sna, bol u trbuhu, bol u leđima i napadi panike.

Kroničnu zabrinutost može potaknuti bilo što. Od rada na teškom poslu do toga da postanemo novi roditelj, vjerojatno će uvijek postojati nešto u životu o čemu bismo trebali brinuti. Da biste saznali zašto ste beskrajni zabrinuti, odvojite malo vremena za razmišljanje i ispitivanje svoje samosvijesti.

Jednom kada se počnete brinuti, lako ćete se uhvatiti u krug tjeskobnih i automatskih misli. S vremenom to može ozbiljno utjecati na vaše mentalno zdravlje. Ako ne naučite strategije kako prestati brinuti, može se osjećati kao da ćete zauvijek ostati zaglavljeni s kroničnom brigom.

briga

Što nam briga uistinu čini?

  • Budi u nama osjećaje frustracije i ljutnje bilo na sebe ili nekoga drugog
  • Privlači u naš život nove razloge za brigu, jer kako zračiš tako i privlačiš
  • Blokira ideje koje su spremne ući u naš um
  • Drži nas na mjestu bez pomaka
  • Troši naše vrijeme i energiju koju možemo usmjeriti u nešto bolje i ljepše
  • Uzrokuje zdravstvene tegobe (grč u želucu, nesanicu, probleme s tenom, probavom i sl.)

I sada se pitamo, da li zaista želimo biti „žrtve“ uma koji se nepotrebno brine?  Što smo sve voljni učiniti da se takvo stanje promijeni?

Svi veliki duhovni učitelji, slažu se da je u našoj istini postojanja zapisano naše pravo stečeno rođenjem, osjećati se dobro a taj osjećaj će nam doći onda, kada smo u harmoniji sa sobom, bez obzira na ljude, događaje i okolnosti oko nas. Svaki nemir koji osjećamo u sebi je poruka da se krećemo u smjeru suprotnom od sebe, zbog nečega što ne možemo promijeniti.

Naše istinskog JA nam govori: hej, ja to tako ne vidim! Ovo je samo tvoj pogled na situaciju i nema veze s istinom. I sada kada smo dobili poruku, na nama je što ćemo s tom porukom učiniti. Poslušati ju i nešto promijeniti, nastaviti proživljavati osjećaj nelagode ili ju potpuno ignorirati.

„Kada promijeniš način na koji nešto gledaš, to nešto će se promijeniti“ (W. Dyer)

PROČITAJ JOŠ: Kako prevladati zabrinutost i stres?

Prepoznavanje emocija

Iako nam emocije koje osjećamo, pokazuju kakve misli mislimo, puno ljudi nije u stanju svjesno misliti. Svi možemo makar pokušati nešto promijeniti ali zašto onda većini ljudi to ne polazi za rukom?

Odgovor leži u upornosti i disciplini vježbanja uma da razmišlja na nov način. Bez vježbanja nema ni napretka. Kada jednom postanete svjesni svojih misli i počnete ih gledati iz drugog ugla, vjerojatno je da ćete izbjeći jako puno situacija u kojima danas nepotrebno brinete. Budite svjesni da imate mogućnost birati kako ćete se osjećati i po tome što ste izabrali, takve ljude i situacije privući prema sebi. 

Tu dolazi onaj divni trenutak odgovornosti za sve što nam se događa. Izaberemo misao – misao stvori emociju – emocija nas potakne na akciju i evoga! Dogodi se ono što ljudi zovu karma. A Karma nije ništa drugo, nego reakcija Svemira na vibraciju koju smo mu poslali.

Jasno nam je da nekome drugom na našem mjestu, ne bi palo na pamet brinuti se oko nečega što ne može promijeniti. Dakle, ako nam je i promaknulo prepoznati „brižnu“ misao koja nam ničemu ne koristi, još uvijek imamo priliku oslušnuti što nam naše emocije poručuju. I stvoriti novu misao. Onu koja nam služi i koja nas čini u najmanju ruku mirnima u spoznaji da brinuli mi ili ne, situacija se neće promijeniti. Bitno je i da smo svjesni da se brige zaista možemo riješiti ako se od nje u svom umu odmaknemo i prestanemo razmišljati po navici. Stoga, nije li divno živjeti u znanju, da smo slobodni IZABRATI koje ćemo filmove vrtjeti u glavi i da nam nitko to pravo ne može uskratiti.

4 sigurna koraka kako prestati brinuti i početi živjeti

Ponekad se briga čini produktivnom. Ako uzmete vremena za opuštanje i prestanete razmišljati o tome što vas stresira možda se možete osjećati lijeno – pa bi to čak moglo uzrokovati i još više brige! No, iako se može činiti da je lakši put ostati pod stresom, dugoročno ćete biti sretniji ako odvojite vrijeme da naučite kako prestati brinuti.

Sama činjenica da je sve što nam se događa rezultat naših misli i emocija, dovoljan je razlog da promijenimo ono što nam se ne sviđa. Pa evo par dobrih vježbi:

  • Osvijestite sebi da vi niste vaša misao niti vaša emocija i da imate mogućnost birati misli. Ako to osvijestite, učinili ste već jako velik korak prema naprijed. Pa ako sada već imate svijest o tome da ste izabrali svoju misao zašto birate misliti negativno? Pitajte se. Pronađite odgovor u sebi jer ćete odgovorom zašto mislim na ovo što mislim? Koju će mi korist ova misao donijeti i kako ću se radi nje osjećati?  umanjiti snagu negativne misli. ona će početi slabjeti.
kako prestati brinuti i naci zadovoljstvo
  • Sada se zapitajte: Ako se svjesno brinem o nečemu na čega ne mogu utjecati niti to promijeniti, koju će mi korist takva misao donijeti? kako ću se radi nje osjećati? hoće li se situacija promijeniti ako se o njoj brinem? Značaj negativne misli, umanjiti će se suočavanjem s njom, propitkivanjem sebe o toj misli. Negativna će misao pomalo početi slabjeti, jer će u našem umu gubiti na važnosti.
  • Kada sebe „ulovite“ da se brinete, nemojte se prepuštati vrtlogu misli nego se pitajte: hoće li se ova situacija promijeniti ako se o njoj brinem? Hoće li mi moja briga pomoći naći rješenje u ovoj situaciji? Kako se osjećam dok se brinem o nečemu na čega nemam utjecaj i što nije u mojoj moći? Čemu mi služi ova misao?
  • Donesite svjesno odluku: od danas brinem 15 min. kraće nego sam to do sada činio/la Pokušajte“ vrijeme brige“ malo po malo skraćivati. To se postiže osvješćivanjem misli i otpuštanjem onih misli koje nam ne služe. Otpustite tu“ lošu“ misao iz glave. Samo joj dopustite da isplovi iz uma i nestane.

Ako ne vjerujete – pokušajte! I budite uporni. Ništa se ne događa preko noći

Promjene nisu lake, ali su itekako moguće.

Autor: Maja Prović, mind & mindfulness trener

PROČITAJ JOŠ:

Kako oprostiti i prihvatiti situacije iz prošlosti: Najvažniji koraci na putu oprosta

Manipulacija u ljubavi: kako ju prepoznati i što učiniti?

Kako napustiti začarani krug?

Otpuštanje: Zašto je lakše reći nego učiniti?

Svjesnost: kako živjeti svjesnije?