spot_img

Kako se pripremiti za razgovor za posao?

Na internetu ćete naći desetine stranica koje vas uče i savjetuju kako da se pripremite za razgovor za posao. Većina ih se svodi na isti princip, i neće vam baš mnogo biti od koristi. Dobit ćete primjere od 7, 17 ili 127 najčešćih pitanja, uz koja su ponuđeni adekvatni odgovori.

Zašto mnoge savjete o razgovoru za posao ne možete primijeniti?

Kako se onda pripremiti za razgovor za posao?

Trendovi u selekciji kandidata se mijenjaju

Razgovori za posao se razlikuju i po tome šta im je osnovni cilj

Zašto mnoge savjete o razgovoru za posao ne možete primijeniti?

Zato što kompanija zapošljava vas kao osobu. Osim znanja i iskustva koje im je vrijedno, žele da upoznati i vas kao osobu,  sa svim manama i vrlinama. 

Posao se može naučiti, vještine unaprijediti. Međutim, neke osobine nije tako lako promijeniti, čak i kad to želite, zar ne? I upravo zato vam napamet naučeni odgovori neće mnogo pomoći u suvremenom procesu selekcije. 

Kako se onda pripremiti za razgovor za posao?

Za početak, obavite razgovor sami sa sobom. 

Ako je vama samima jasno šta vas motivira da se prijavite na neki oglas, bit će vam lako da te svoje motive približite i drugima. Budite iskreni sa sobom i po pitanju toga kakva su vam očekivanja u pogledu posla koji ćete raditi, daljnjih mogućnosti za razvoj i napredak. Naravno da ni financijski moment nije zanemarljiv, ali ne mora biti presudan.

Zatim se podsjetite i nekih važnih situacija iz dosadašnjeg iskustva:

  • Šta vam je bio najveći uspjeh, a šta najveći promašaj?
  • Jeste li imali neki sukob s kolegama ili menadžerima?
  • Za šta dobijate pohvale?
  • Kad se najbolje osjećate na poslu? Što radite s uživanjem?
  • Sigurno postoji i nešto što biste voljeli da promijenite ili unaprijedite kod sebe. 

Što detaljnije budete razmišljali o svemu ovome, lakše će vam biti da odgovorite na pitanja, čak i ako odgovore ne pripremite unaprijed.

Trendovi u selekciji kandidata se mijenjaju

Razgovori za posao postaju sve manje tradicionalni, a sve više okrenuti tome da se procijeni da li vi i poslodavac dijelite iste vrijednosti.

Vremenom su se pojavile nove forme poslovnih intervjua. Grupni i panel razgovori vrlo su popularni u nekim kompanijama. Druge, opet, pribjegavaju manje  javnim intervjuima uz kavu ili ručak, posebno kada se radi o kandidatima za visoke pozicije.

Od prošle godine se i ovaj trend u mnogome promijenio. Susreti uživo, naročito grupna okupljanja, svedeni su na najmanju mjeru. Sve što može da se preseli online – preseljeno je.

Tako je i u procesu selekcije kandidata ubrzano počela da se koristi suvremena tehnologija. Čak i kompanije koje su dugo odoljevale tehnološkom napretku, morale su uvesti intervjuiranje  putem Zoom-a, Skype-a, ili Google Meet-a. 

Telefonski intervju je nekada bio neizostavan prvi krug selekcije. I danas ga pojedine kompanije koriste za brzu procjenu i eliminaciju, posebno za oglase na koje se javi veliki broj kandidata. Nema boljeg načina da se provjeri je li vaš engleski baš tako dobar kao što piše u CV-ju, zar ne?

Prednost telefonskog intervjuiranja je u tome što nije važno šta ste obukli i je li vam je oprana kosa. Ipak, nije omiljen kod ljudi koji nisu vični ovom vidu komunikacije, jer se dešava da ostave lošiji utisak nego što bi u “živom” razgovoru, sa sugovornikom kojega vide.

Malcolm Gladwell, popuarni kanadski novinar i pisac, tvrdi da je pri zapošljavanju telefonski intervju zapravo mnogo bolji od razgovora uživo.

On sam tako intervjuira svoje potencijalne suradnike i asistente. Kako kaže, pažnja nije usmjerena na detalje koji nisu biti za obavljanje posla: kako osoba izgleda, kako je obučena, je li je visoka, niska, privlačna ili ne. Umjesto toga, može da se fokusira na razgovor kroz koji otkriva druge kvalitete: komunikativnost, ljubaznost, prijatnost, obrazovanje, pristupačnost…

Razgovori za posao se razlikuju i po tome šta im je osnovni cilj

Prvi krug razgovora najčešće je rezerviran za HR intervju.

Njegov osnovni cilj je upoznavanje: kandidata sa kompanijom, i poslodavca sa kandidatom. Ovo je upravo onaj trenutak kada se procjenjuje i profil kandidata: da li se svojim stavovima, ponašanjem, ambicijama… uklapa u kompanijsku kulturu.

Uobičajeni set pitanja za ovu vrstu razgovora bio bi:

  • Zašto ste konkurirali za ovu poziciju?
  • Što je iz vašeg dosadašnjeg iskustva relevantno za obavljanje ovog posla?
  • Ispričajte nam nešto o vašem iskustvu prethodnoj kompaniji
  • Koji period svoje karijere smatrate najvrijednijim za profesionalni razvoj, i zašto?
  • Što vam se najviše svidjelo  u opisu posla?
  • Zbog čega odlazite iz sadašnje kompanije?
  • Koliko ste upoznati sa djelatnostima naše firme?
  • Koliku plaću očekujete?
  • Imate li vi neko pitanje?
  • Čime se bavite u slobodno vreme, imate li neku hobi, interese?

U drugom krugu selekcije obično se sprovodi takozvani “competence based interview” (CBI) intervju zasnovan na sposobnostima. Uobičajeno je da u ovom djelu učestvuje i budući menadžer, a nekad i kolege s kojima ćete raditi. Ali, ne očekujte da će vam dati u ruke test koji treba popuniti. To su više otvorena pitanja, kroz koja se procjenjuje kako se nosite sa svakodnevnim, realnim izazovima na poslu.

Neka od njih bi mogla izgledati ovako:

  • Opišite nam svoj najveći uspjeh na trenutnoj poziciji.
  • Ispričajte nam neku situaciju kada ste, kao vođa tima, uspješno riješili problem.
  • Kako se nosite sa stresnim situacijama, dajte nam neki primjer.
  • Neka velika odluka koju ste morali donijeti, ispričajte nam o tome.

Postoji tehnika koja vam može pomoći da se pripremite za ovu vrstu razgovora: STAR tehnika.

Nastala je kao akronim od ove četiri faze, koje treba opisati kroz svoj odgovor:

Situation – situacija

Task – zadatak

Action – akcija

Result – rezultat

Praktično, to znači da trebate opisati neku  situaciju ili zadatak koji je stavljen pred vas (ST), da ispričate kakvu ste akciju poduzeli A) i kakav je bio ishod (R).

Zato je važno ono što smo već spomenuli na početku teksta: da unaprijed razmislite o tim nekim važnim momentima iz svoje karijere, i da smislite koje biste od njih, i na koji način, mogli  predstaviti  na razgovoru za posao. Situacija i rezultat trebaju bitijasni i konkretni. Akcija je suština vašeg odgovora: govori o tome kako razmišljate, sprovodite procedure, tražite rješenja, surađujete sa ljudima…

Zato će vam dobra priprema pomoći da vas ni jedno pitanje ne zatekne nespremne.

Na kraju, ne zaboravite da je razgovor za posao dvosmjeran proces. Razgovor, a ne ispitivanje. Kako kompanija procenjuje vas, tako i vi imate mogućnost da procijenite njih. Je li to posao kakav želite i okruženje koje će vam odgovaratii? Spremite svoj set pitanja, i ne ustručavajte se postaviti ih.

Tekst: Mima Vilotijević