Meditacija: Zašto je korisna i kako početi meditirati?

Svijet meditacije je put u kojem upoznajete sebe, vlastiti način fukncioniranja i pronalazite unutarnji mir. Kada meditiramo, unosimo dugotrajne dobrobiti u svoje živote: snižavamo razinu stresa, upoznajemo svoju bol, bolje se povezujemo, poboljšavamo fokus i koncentraciju, ljubazniji smo prema sebi i brojne druge. To znaju svi oni kojima je meditacija postala lijepa praksa i svakodnevni ritual.

Ako trenutno vježbate meditaciju i znatiželjni ste odakle je ova praksa prvi put došla i kako djeluje na nas, tada vam čitanje o povijesti meditacije zaista može pomoći da vam meditacija postane razumljivija i predmet vaše svakodnevne pozornosti. Što više razumijete meditaciju i njezine dobrobiti za život, to će vam biti lakše slijediti ovu praksu.

Što je meditacija?

Riječ meditacija dolazi od latinske riječi meditatio, što u prijevodu znači razmišljanje, udubljivanje, usredotočenje. Meditaciju nije lako definirati jer obuhvaća široko polje značenja preko intelektualnih, religijskih, duhovnih, te samoanalitičkih praksi.

Meditacija se može definirati kao duhovna vježba u kojoj se pažnja sistematično usmjerava prema određenom sadržaju, odnosno kao skup tehnika koje imaju za cilj potaknuti povišeno stanje svjesnosti i usredotočene pažnje. Meditacija je također tehnika kojom se mijenja svijest za koju se pokazalo da ima veliki broj prednosti na psihičku dobrobit.

Neke ključne stvari koje treba napomenuti o meditaciji:

  • Meditacija se prakticira u kulturama diljem svijeta tisućama godina.
  • Gotovo svaka religija, uključujući budizam, hinduizam, kršćanstvo, judaizam i islam, ima tradiciju korištenja meditativnih praksi.
  • Dok se meditacija često koristi u vjerske svrhe, mnogi je ljudi prakticiraju neovisno o bilo kakvim vjerskim ili duhovnim uvjerenjima ili praksama.
  • Meditacija se također može koristiti kao psihoterapijska tehnika.
  • Meditacijske tehnike zauzimaju sve istaknu­tije mjesto u fizikalnim terapijama u kojima je potrebna relaksaci­ja.
  • Postoji mnogo različitih vrsta meditacije.

Meditacija kroz povijest

Dok je meditacija nedavno postala popularna u zemljama zapadnog svijeta, praksa meditacije zapravo datira tisućama godina unatrag. Začetke meditacije pronalazimo već u prvim pisanim spomenicima u Indiji,u različitim dijelovima Azije, te u nekim plemenskim zajednicama.

Na istoku se meditacija razvijala kroz jogu i postala njenom glavnom značajkom. Praksa je povezana s vjerskim tradicijama, posebice budizmom. Meditacija se koristila u cijeloj Aziji, ali je konačno počela probijati svoj put u druge dijelove svijeta tijekom 20. stoljeća.

Na Zapadu je meditacija poistovjećivana s molitvom, odnosno u religijskim zajednicama kao što je kršćanstvo, molitva je bila oblik meditacije kao kontemplacija ili tihovanje. U svom izvornom obliku, meditacija je na Zapadu postala istaknutija tijekom 1960-ih i 1970-ih i često se povezivao s hipi kulturom, zahvaljujući Maharishi Mahesh Yogiju, koji je začetnik Transcedentalne meditacije. Zahvaljujući Beatlesima i drugim poznatim ličnostima, transcedentalna meditacija je postala slavna preko noći i stekla je mnogo sljedbenika diljem Europe i Amerike.

Maharishijeva mantra-tehnika transcedentalne meditacije bila je najuspješniji oblik medita­cije koji se pojavio posljednjih godina na Zapadu. Transcedentalna meditacija je imala važan utjecaj na uvođenje tehnike meditcije kao oblika terapije, zahvaljujući brojnim istraživanjima koja su provedena na praktikantima meditacije nakon toga.

Tijekom posljednjih nekoliko desetljeća, meditacija je također uključena u različite modalitete liječenja, uključujući smanjenje stresa temeljeno na svjesnosti, pristup koji uključuje svjesnost i meditaciju kako bi pomogao ljudima da se nose sa stresom, depresijom, tjeskobom i drugim mentalnim zdravstvenim stanjima.

Meditacija i „borba“ s umom

Sve u životu radimo s nekom namjerom. Ako ta namjera nije povezana s dovoljno snažnim razlogom što je u tome dobro za nas, brzo ćemo odustati. Da bismo se prestali “boriti” u meditaciji, možemo si postaviti sljedeća pitanja na koja kada si damo odgovor, lakše ćemo ovladati proces tehnike meditacije.

PROČITAJ JOŠ: Kako zaustaviti negativan glas u glavi?

Zašto meditacija?

Zašto meditiram?

Pronađite svoj razlog i pogledajte da li vam je dovoljno važan. Ako i dalje želite meditirati, a razlog biste ocijenili osrednje, tada pronađite nov, puno snažniji razlog da ostanete u ovoj praksi.

Možda se želite opustiti? Postići stanje bez misli? Pronaći unutarnji mir? Potaknuti jačanje koncentracije ili bilo što drugo. Tražite, dok ne nađete. Pronađite svoje “zašto“.

Meditacija i dosljednost

Imam li izazov s dosljednošću?

Primjećujete li da brzo odustajete i u svim drugim aktivnostima, pa čak i poslu? Ako je tako, poradite prvo na ovoj vještini. Ljudi koji brzo odustaju, povezuju to s meditacijom i brzo ju odbacuju, a zapravo je izvor negdje dalje. U navici odustajanja koja se proteže kroz mnoge segmente života. Riješite se ove navike kako bi vam ono što vam je dovoljno bitno, dalo vrijedne rezultate.

Meditacija i prazan um

Mislim li da ću meditacijom postići prazan um?

Ništa trenutno, nije prepreka meditaciji. Čekati da se um smiri i da postignete apsolutni mir i sreću sa sobom je, kao da čekate vlak na autobusnom kolodvoru.

Um je misaoni stroj. Njegov je posao da misli. Samo se trebate usredotočiti na to da ništa od toga ne pokušavate kontrolirati ili promijeniti. Meditacija znači dopustiti i prihvatiti da sve bude kako jest. Također nam usmjerava pažnju na dimenziju sebe koja leži izvan uma. Učenje kako pristupiti toj neograničenoj dimenziji veliki je dio onoga što meditacija zapravo znači.

Tako da, imati miran um je predivno. Ako se to dogodi, to je prekrasno. Ako ne, ne krivite se. Samo nastavite. Meditacija je jednostavna praksa u kojoj dopuštamo da budemo prisutni sa svim onim što je u tom trenutku prisutno s nama. To znači da, ako je vaš um mirno more, sjajno. Ako je to uragan straha, brige i bijesa, i to je ok.

Kad meditiramo, sve to pustimo. Bez obzira na to što se događa iznutra ili izvana, dopuštamo da sve emocije i misli procesuiraju kroz nas. Kada bi naša unutarnja sloboda ovisila o stanju uma, svi bismo bili zatočenici. Meditacija je otpuštanje svega, uključujući vaš um i to je beskrajno njihalo uspona i padova.

PROČITAJ JOŠ: Mindfulness meditacija – Dobrobiti prakticiranja treninga za um

Kako meditirati?

Meditacija je nešto što svatko može učiniti i naučiti prakticirati. Meditacija je jednostavnija (i teža) nego što većina ljudi misli. No, odakle početi s meditacijom? Pročitajte sljedeće korake, provjerite jeste li negdje gdje se možete opustiti u ovom procesu, postavite mjerač vremena i isprobajte.

1) Sjednite
Pronađite mjesto za sjedenje koje vam je mirno i tiho. Meditirati možete bilo gdje, kod kuće, u uredu, u parku, bilo gdje gdje se možete okrenuti sebi i zaroniti u sebe na mirnom i tihom mjestu.

2) Postavite vremensko ograničenje
Ako tek počinjete, može vam pomoći da odaberete kratko vrijeme, kao što je pet ili deset minuta.

3) Obratite pažnju na svoje tijelo
Možete sjediti na stolici s nogama na podu, možete sjediti labavo prekriženih nogu, možete kleknuti – sve je u redu. Samo provjerite jeste li stabilni i u položaju u kojem možete ostati neko vrijeme. Opustite svaki dio svoga tijela i osjetite mir.

4) Osjetite i osvjestite svoj dah
Usredotočite se na disanje. Pratite osjet svog daha dok ulazi i izlazi. Osvijestite vlastito disanje i pratite svaki uzdah i izdah kako ulazi i izlazi. Brojite udahe, kako biste se što bolje na njih fokusirali i osjetili disanje. Različite tehnike disanja pomažu nam da osvijestimo pomnost i zadržimo fokus.

5) Primijetite kada vam je um odlutao
Neizbježno će vaša pažnja napustiti dah i odlutati na druga mjesta. Kada primijetite da vam je um odlutao – za nekoliko sekundi, minutu, pet minuta – jednostavno vratite pozornost na dah i osvjestite disanje.

6) Budite ljubazni prema svom lutajućem umu
Sigurno će vam se dogoditi da vam misli odlutaju. To je uobičajeno ako se dogodi da misli odlutaju. Nemojte se osuđivati ​​ili opsjedati sadržajem misli u kojima ste se izgubili. Samo se vratite i pokušajte se što više opustiti.

7) Zatvorite ljubaznošću
Kada ste spremni, lagano podignite pogled (ako su vam oči zatvorene, otvorite ih). Odvojite trenutak i primijetite sve zvukove u okruženju. Primijetite kako se vaše tijelo trenutno osjeća. Obratite pažnju na svoje misli i emocije.

To je to! To je praksa. Usmjeravate svoju pažnju, vaš um luta, vraćate je i pokušavate to učiniti što je moguće ljubaznije (koliko god puta trebate). Meditacija je put i svakako nije odredište. Naučite uživati u procesu kroz to putovanje.

Meditacija i Zlatno pravilo

Zlatno pravilo meditacije glasi: NEMATE PROBLEM SA MEDITACIJOM. Ako ste na početku ove prakse, evo nekoliko uobičajenih rečenica kojih kada se oslobodite, oslobodit će se put ka meditaciji:

  • Ne uspijevam u meditaciji.
  • Griješim.
  • Osjećam se uznemireno, a to nije meditacija.
  • Nikako ne mogu postići tišinu.
  • Stalno mi dolaze misli, želim ih se osloboditi.

Um će pronaći milijun načina da stvori probleme. Samo promatrajte sve načine na koje vam vaš um govori da postoji problem. Ako to možete vidjeti i pustiti bilo koju ideju da postoji ili bi mogao ikada biti problem dok sjedite tiho i mirno, meditirat ćete poput profesionalca.

PROČITAJ JOŠ: Mindfulness vještina koja obogaćuje život

Jeste li pronašli svoju meditaciju?

odabir meditacije

Brojne su vrste meditacije i načini meditiranja. Kod meditacije, važno je da malo isprobavate nekoliko njih, kako bi došli do one koja vam najbolje odgovara. Ovdje su samo neke od meditacija koje se koriste. Za svaku od njih imate jako puno tekstova i youtube videa. Pronađite od svake skupine po dvije i njih isprobajte. Jednom kada pronađete svoju meditaciju i u nju se zaljubite, dosljednost će ići puno lakše, a meditacija postati vaša dnevna rutina i praksa, poput odlaska frizeru, fitness treneru ili supermarketu. Pa evo nekoliko prijedloga:

  • Meditacija u tišini
  • Meditacija na zvukove prirode
  • Meditacija uz instrumentalnu glazbu
  • Vođena tematska meditacija
  • Hodajuća meditacija
  • Transcedentalan meditacija
  • Metta meditacija/Meditacija na bezuvjetnu ljubav
  • Meditacija na određenu situaciju
  • Mindfulness meditacija

Meditacija koja potiče otvorenost, zaigranost i znatiželju

Da bi meditaciji pristupili manje ozbiljno a više opušteno, u nastavku predlažemo 3 lagane meditacije koje potiču otvorenost, razigranost i znatiželju.

Meditacija skeniranje tijela

vrste meditacije

U ovoj meditaciji možete zauzeti bilo koji položaj tijela. Cilj je usmjeriti svjesno svoju pozornost, na svaki dio tijela i primijetiti što je to što u njemu osjetite. Budite svjesni svih emocija, misli i procesa koje u tijelu osjećate.

Meditacija otvorenih očiju

Za ovu će vam meditaciju ipak trebati malo više koncentracije. Pokušajte da se izdvojite iz prevelike bude i distrakcija okruženja.

Kroz ovu meditaciju primjećujte svjesno predmete oko sebe bez da im dajete značenje. Primijetite cvijet bez da ga opisujete, primijetite dijete koje spava u kolicima bez da razmišljate o kvaliteti kolica i njihovoj praktičnosti. Ova meditacija pomaže vam postizanje mindful stava u kojem ne prosuđujete i ne analizirate svijet. Samo ga promatrate i prihvaćate onakvim kakav je. To nas uistinu odmara. Umorni smo od silnog analiziranja i prosuđivanja, ne od onoga što nas okružuje.

Hodajuća meditacija – bosih stopala

Ako ikako imate mogućnost, hodajte bosi. Pronađite mirno mjesto dužine 50 do 100 stopa i počnite polako hodati. Usredotočite se na iskustvo hodanja, svjesni osjećaja stajanja i suptilnih pokreta koji održavaju ravnotežu. Kad dođete do kraja puta, okrenite se i nastavite hodajući, održavajući svijest o svojim osjećajima i svjesnosti života koji struji kroz vaše tijelo i povezuje se s prirodom. Novo istraživanje sugerira da izravni kontakt tijela sa Zemljinim negativnim električnim nabojem zapravo utječe na električni naboj stanica vašeg tijela. To pak može utjecati na vaše cjelokupno zdravstveno stanje.

Zapravo, istraživanje je stvorilo dokaze da povezivanje sa Zemljom može:

  • Smanjiti upalne procese u tijelu
  • Ublažiti razinu stresa
  • Potaknuti pozitivno raspoloženje
  • Poboljšati imunološki sustav

Kada se dodirom golog tijela ili nekih njegovih dijelova, povežete sa Zemljom, izloženi ste Zemljinim elektronima, koji pomažu povećati količinu elektrona u vašem vlastitom tijelu, a na taj način izjednačuju električni potencijal između vašeg tijela i Zemlje.

Ove koristi, dovoljan su razlog da postanete znatiželjni i prepustite se svijetu meditacijske prakse.

Autor: Maja Prović, mind & mindfulness trener

PROČITAJ JOŠ:

Unutarnji kritičar: kako ga prepoznati i kako da radi za nas?

Kreativnost: kako razviti kreativnost i pronaći inspiraciju?

SMART ciljevi: Kako pametno postaviti i ostvariti životne ciljeve?

NLP tehnika – Nauka o uspjehu

Što uspješni ljudi nikad ne izgovaraju? 4 rečenice koje treba izbjegavati

popularno