spot_img
spot_img

Mindfulness vještina koja obogaćuje svakodnevni život

Što je Mindfulness?

Kada god javno spomenem mindfulness, uglavnom naiđem na čuđenje i znatiželju. Što je mindfulness?

Mindfulness je ukratko, svjesna pozornost na ono što se događa u jednom jedinom trenutku, bez da o tome rasuđujemo, prosuđujemo i analiziramo. Mindfulness je sposobnost promatranja prvenstveno sebe, a onda ljudi, situacija i događaja onakvim kakvi jesu bez našeg etiketiranja i analiziranja.

Na internetu možemo pronaći velik broj članaka koji idu u prilog brojnih istraživanja i dokaza da mindfulness praksa ima višestruke koristi na mentalno i emocionalno zdravlje ljudi, a posebice stvaranje života u cjelini. Dodatno, smanjuje stres i otvara put miru sa sobom, iz kojeg je onda moguće biti kreativan i stvarati bolji i ljepši scenarij vlastitog života. Ne mali broj psihologa čak i psihijatara u svijetu, izučava mindfulness i njegove ogromne koristi kao podršku liječenja brojnih mentalnih i tjelesnih stanja. Iz ove činjenice, pokušajte biti zainteresirani i dovoljno znatiželjni isprobati mindfulness tehnike koje vam mogu unaprijediti odnose, zdravlje i život općenito.

Nismo naučeni živjeti u trenutku. Naučeni smo patiti, brinuti i žrtvovati se

Zanimljivo je vidjeti koliko tehnologija iz dana u dan napreduje i koliko se njoj jednostavno prilagođavamo. Čak i najnovija aplikacija ili društvena mreža, u malo vremena postane prihvaćeni hit. To nam pokazuje da imamo kapacitet usvojiti promjenu i prihvatiti novi oblik razmišljanja i ponašanja. Naravno, način na koji razmišljamo nije se dogodio jučer. On je generacijski njegovan kroz desetljeća i stoljeća određenog prijenosa informacija. Ipak, svijet je evoluirao i evoluira iz dana u dan, zbog toga je važno i svoj um prilagođavati tim promjenama. Praksa mentalne svjesnosti nužna je vještina u današnjem svijetu, ako nam je važno graditi i imati kvalitetan, ispunjen i svrsishodan život. Ono što je najljepši dio mindfulness prakse i svjesnog življenja, nalazi se u tome da svojim novim načinom razmišljanja i gledanja na svijet i izazove u njemu, dajete i svom okruženju jedan mirniji i ljepši ton življenja. Naše okruženje preuzima našu energiju. Ako vjerujemo, a vjerujemo da volimo svoju djecu, partnere, prijatelje i roditelje, zašto im onda ne bismo dali ljepše, kvalitetnije i mirnije misli? Davati razumijevanje, prihvaćati i pronalaziti rješenje je svakako jedna ljepša i svakom od nas poželjnija energija. Divna je ona rečenica : „dajte ono što biste najradije primili“. Ako je to prihvaćanje i razumijevanje, nužno je da to pružite od sebe. Naravno, možemo dati ono što imamo. Zbog toga je mindfulness prvi korak u stvaranju mirnoće i poželjnosti okruženja. Bitno je znati da okruženje ne mora prihvatiti vas kao osobu koja ste odlučili biti svjesno prisutan kreator svog života. Ono bira izmaknuti se i ostati u svom svijetu netrpeljivosti i briga. Vi birajte svijet u kojem se pogled blaži, mirniji i pozitivniji. 

Osnovne koristi mindfulnessa, kroz svjesno usmjerenu pozornost:

Rasterećenje od briga – u sadašnjem trenutku nema toga što vas brine. Briga egzistira u iluziji vremena zvanoj budućnost.

Smanjenje anksioznosti – napetost i uznemirenost dolazi iz projekcije budućnosti. U sadašnjem trenutku sve je dobro. Život sam po sebi, kad ga osvijestimo dovoljan je „razlog“ da se osjećamo dobro i zahvalno.

Sloboda od stresa – Stres u svojoj pozadini krije emociju straha da nešto neće biti kako bismo htjeli ili će biti kako to ne bismo htjeli. To su također projekcije budućnosti koje nas plaše jer na njih nemamo utjecaj. Jedino na čega imamo utjecaj su naše misli, emocije i radnje u trenutku koji traje sada.

Smanjuje tjelesnu bol – usmjerenom pozornošću na svjesno disanje tijelo se potiče na mir i opuštanje i tako otpušta pritisak i grčenje oko izvora tjelesne boli. 

Potiče emocionalne dobrobiti – Svjesna pozornost na emocije koje osjećamo u tijelu, daje nam veliku priliku da upravljamo njihovom energijom i promijenimo njezin tijek. Kada smo svjesni vlastite emocije tek ju tada možemo mijenjati i njome pozitivno manipulirati. Emocionalne iscrpljenosti mogu potaknuti pad imuniteta i otvoriti put mnogim nepotrebnim bolestima. Ljudi nesvjesni vlastitih procesa u tijelu i svojih emocija, u dugotrajnim stanjima emocionalnih iscrpljenosti nerijetko dolaze do psiholoških stanja koja zahtijevaju ozbiljniju pomoć. 

Mirniji snovi – Svi smo barem nekoliko puta u životu, iskusili efekte neprospavanih noći uslijed preokupiranosti raznim stanjima i situacijama koje se događaju u nekom periodu života. Mindfulness nam pomaže da na situacije gledamo iz kuta postojeće mirnoće u kojoj se nalazi rješenje. Uznemiren um neće pronaći izlaz. Miran um hoće. Da bi došli u miran um i brzo pronašli rješenje u bilo kojoj situaciji, potrebna je svjesna i usmjerena pozornost.

Stvorite naviku „biti mindful“ na sljedeći način:

  • Prihvatite da je mindfulness praksa put, koji nije niti kratak niti lak. 
  • Izvježbajte upornost i dosljednost. Odustajanje neće dovesti do cilja.
  • Dajte si dovoljno vremena u prihvaćanju nove mentalne navike.
  • Počnite primjećivati male stvari. Evo nekoliko njih:
  • Dišite svjesno. Brojite udah i izdah
  • Napravite body scan process vježbu. Primijetite gdje u svom tijelu osjećate emociju i što mislite da vam ona poručuje
  • Primijetite blage i tihe zvukove oko sebe
  • Svjesno jedite. Svaki zalogaj neka bude svjesno unesen u tijelo
  • Odmaknite se od mobitela 4 sata u danu, ne uključujući vrijeme spavanja
  • Brojite korake dok hodate ulicom
  • Primijetite svoju misao i zapišite ju na papir
  • Primijetite razloge za život
  • Primijetite mirise u prirodi
  • Primijetite radosnu djecu 
  • Razgovarajte s njima pažnjom pozornog slušatelja
  • Osvijestite pokrete u jednostavnim radnjama. Npr. Listanje stranica knjige ili okretanje pedala na biciklu
biti mindfulness

Stvarnost nikada nije ono što vidite. Stvarnost je neobojena i nedefinirana. Onakva kakva jest. Naša ju podsvijest definira. Ovisno o tome na kojoj ste razini svjesnosti, koliko svom životu dajete nova iskustva, upoznajete nove ljude i provodite vrijeme na novim drugačijim mjestima od onih na koja ste naviknuli, bit će vam lako ući u mindfulness praksu sa sobom. Mindfulnessom ćete naučiti da stvarate definicije svoje stvarnosti, one koje vam daju mir sa sobom. Kada jednom to stanje postignete, vjerujete, više nitko i ništa neće vam ga moći oduzeti jer ćete vi biti osoba, koja određuje kako će se osjećati, a mir sa sobom bez obzira na sve, je najljepša navika koju si možete pokloniti. Put mindfulnessa nije lak, jer traži veliki ulog našeg vremena, strpljenja i energije. No, ono što nije lako nije i nemoguće. Naprotiv, vrijedno je svakog uloga. 

Autor: Maja Prović, mind & mindfulness trener

spot_img
popularno