fbpx

Upoznajte podsvijest: Kako promijeniti podsvjesno razmišljanje?

Podsvijest predstavlja dio našeg uma koji djeluje ispod razine svjesnosti. Iako često neprimjetan, podsvjesni um igra ključnu ulogu u oblikovanju naših misli, osjećaja i ponašanja.

Podsvijest je kao skrivena riznica našeg uma. Funkcionira kao velika baza podataka u kojoj su pohranjene sve naše životne i emocionalne informacije, iskustva, uvjerenja i vrijednosti. Ova dubinska razina uma igra važnu ulogu u našem ponašanju, donošenju odluka i stvaranju navika.

Kada promatramo svijet oko sebe, naše podsvjesno razmišljanje igra ključnu ulogu u interpretaciji i filtriranju informacija. Naša podsvijest ima tendenciju da traži potvrdu svojih uvjerenja i sklonija je primjećivati situacije koje potvrđuju ono što već vjerujemo. Na primjer, ako imamo uvjerenje da smo nesposobni ili da nas drugi ljudi ne cijene, naša podsvijest će tražiti i primijetiti situacije u kojima se osjećamo potvrđeno u tim uvjerenjima.

Što je podsvijest?

Ideju dubljih razina obrade informacija razvio je i opsežno proučavao poznati austrijski psiholog Sigmund Freud (1856. – 1939.) koji je uveo model uma na 3 razine. Prema njegovom modelu, um se može podijeliti na sljedeće razine:

  1. Svjesno – ova razina obuhvaća sve misli i radnje na kojima smo svjesni. Na primjer, svjesnost o ljepoti i ugodnosti mirisa crvenog tulipana.

  2. Podsvijest – ova razina obuhvaća reakcije i automatske radnje na kojima možemo postati svjesni ako o njima razmišljamo. Primjerice, vožnja automobila – kada steknemo vještinu, prestajemo svjesno razmišljati o kojim mjenjačima koristimo, kojim papučicama pritišćemo ili u koje zrcalo gledamo. Međutim, možemo postati svjesni tih radnji kada o njima razmišljamo.

  3. Nesvjesno – ova razina obuhvaća prošle događaje i sjećanja koja su nam ponekad nedostupna, unatoč našim naporima da ih se prisjetimo. Na primjer, prva riječ koju smo naučili izgovoriti ili osjećaj samostalnog hodanja.

Razumijevanje podsvijesnog razmišljanja

Podsvjesno razmišljanje predstavlja skup misli, uvjerenja, i stavova koji su prisutni u našem umu, ali nisu trenutno aktivni u našoj svjesnoj svijesti. Ono igra ključnu ulogu u našem ponašanju, emocijama i odlukama. Mnoge od tih misli i uvjerenja su duboko ukorijenjene u našem umu, često stvorene tijekom djetinjstva ili iskustava iz prošlosti.

Važno je napomenuti da podsvjesno razmišljanje nije uvijek u skladu s našim svjesnim ciljevima. Na primjer, možda želite postići financijski uspjeh, ali vaša podsvijest može sadržavati uvjerenja o nedostatku ili strahu od neuspjeha. Kako biste ostvarili svoje ciljeve, potrebno je uskladiti svoje podsvjesno razmišljanje s njima.

Uloga podsvijesti u oblikovanju misli i ponašanja

Podsvijest igra ključnu ulogu u oblikovanju naših misli i ponašanja na nekoliko načina:

  1. Pohranjivanje informacija: Podsvijest je poput ogromne baze podataka u kojoj se pohranjuju sve informacije koje smo ikada primili. To uključuje sjećanja, iskustva, uvjerenja, vrijednosti i emocionalne reakcije. Ove pohranjene informacije utječu na naše svjesne misli i odluke, čak i ako nismo svjesni izvora tog utjecaja.

  2. Automatske reakcije: Podsvijest kontrolira mnoge automatske reakcije i obrasce ponašanja. Na primjer, navike, refleksi i instinkti su rezultat podsvjesnih procesa. Ove automatske reakcije mogu utjecati na našu sposobnost donošenja svjesnih odluka i izvršavanja promjena u ponašanju.

  3. Emocionalni odgovori: Podsvijest ima snažan utjecaj na naše emocionalne odgovore. Neka iskustva ili događaji mogu izazvati snažne emocije koje dolaze iz dublje razine uma. Na primjer, iracionalni strahovi ili reakcije na traumatična iskustva mogu biti posljedica podsvjesnih procesa.

  4. Kreiranje uvjerenja: Podsvijest igra ključnu ulogu u stvaranju naših uvjerenja i vrijednosti. Kroz iskustva, obrazovanje i socijalizaciju, oblikujemo svoje uvjerenja koja mogu biti svjesna ili podsvjesna. Ta uvjerenja djeluju kao temelji našeg razmišljanja i utječu na naše svjesne i podsvjesne odluke.

Sve informacije iz vanjskog svijeta koje skupljamo preko svojih 5 osjetila, naša podsvijest obrađuje. Suočavaju se s našim iskustvima, vjerovanjima i navikama. Temeljem podsvjesne obrade, tumačimo svijet koji nas okružuje. Ako je naša podsvijest ispunjena negativizmom i iskustvima koja nas bole, vanjski svijet za nas će se činiti toksičan i negativan.

Podsvijest i znanost

Podsvijest je tema koja je dugo intrigirala znanstvenike i istraživače. Iako postoje brojne teorije i istraživanja koja se bave podsviješću, njen potpuni mehanizam i uloga još uvijek nisu potpuno shvaćeni.

Podsvijest je često povezanu miru sa sobom kroz podsvijesta s poljem psihologije i neuroznanosti. Psihologija se bavi proučavanjem uma i ponašanja, dok se neuroznanost bavi proučavanjem mozga i neuronskih procesa. Kombinacija tih disciplina omogućuje bolje razumijevanje podsvjesnih procesa.

Mnoga istraživanja su pokazala da podsvijest igra važnu ulogu u donošenju odluka, oblikovanju ponašanja i obradi informacija. Na primjer, istraživanja su pokazala da podsvjesne informacije mogu utjecati na naše svjesne odluke, čak i kada nismo svjesni tog utjecaja.

Jedan od poznatih primjera je eksperiment s primanjem podsvjesnih signala putem brzog prikaza slika. Istraživači su otkrili da podsvjesne slike mogu utjecati na naše emocije i preferencije, čak i ako nismo svjesni da smo ih vidjeli.

Iako postoje brojni dokazi o utjecaju podsvijesti, njen točan mehanizam i kako se integrira s našom svjesnom sviješću još uvijek predstavlja izazov za znanost.

Kako promijeniti podsvijest i podsvjesno razmišljanje?

Naš mozak je mreža satkana od tankih niti (neurona) kroz koje struji energija naših misli. Određene misli dolaze iz naših vjerovanja pohranjenih u podsvjesnom umu. Dnevno kroz naše neurone prostruji preko 70.000 misli. Možete li zamisliti kolika je to količina energije koja struji našim mozgom? Neuroni se spajaju pod utjecajem tzv. iskrica koje nastaju pod utjecajem energije misli.

Da bi se neuroni prespojili na novi način odnosno, da bi energija misli koje njima prolaze bila na višoj vibracijskoj razini (pozitivne misli) dobro je proći ova 3 koraka:

1. Prepoznajte da mislite i budite svjesni svojih misli

Ovo nije jednostavno. Ljudi misle po automatizmu. Iz navike. Misli koje mislite danas, 90% su vaše misli od jučer. Znači da za vas nisu nove već da su ponavljajuće i koriste jedan te isti scenarij u vašem umu.

podsvijest i misli

Da bi mogli promijeniti misao, najvažniji korak je prepoznati misao i potom ju zaustaviti. Pozitivno razmišljanje nije negiranje onog negativnog, toksičnog i lošeg. Pozitivno razmišljanje je prihvaćanje onog što nam se ne sviđa i pronalaženje pogleda koji nam mijenja energiju misli. U onaj bolji, pozitivniji. Jedna od najučinkovitijih metoda kojom ljudi uspijevaju zaustaviti i prepoznati da misle je MINDFULNESS. Kroz ova učenja, možete jako brzo naučiti prepoznavati svoje mentalne obrasce i početi ih prekrajati spajajući neurone na nov način.

Na primjer, ako sebe uhvatite da imate strašljive i obeshrabrujuće misli u pogledu budućnosti, posla koji radite ili odnosa u kojem ste nezadovoljni, tada „hvatanjem“ takve misli imate priliku zaustaviti spajanje neurona koji jačaju ovakvu obeshrabrujuću strukturu mreže. 

2. Odlučno propitajte misao 

Propitivanje misli važan je proces jer u njemu stvaramo spoznaje koje potpomažu naš osobni rast i stvaranje. Važno je znati da misli nisu činjenice iako ih puno ljudi upravo tako doživljava. 

Misli dolaze iz naših vjerovanja, iskustava i spoznaja koje smo stvorili pod utjecajem našeg okruženja. Veliki je uspjeh prepoznati misli. Ako uspijete već u 50% trenutaka u danu, to je ogroman uspjeh. Prepoznavanje misli omogućuje nam da s njima upravljamo, a upravljanje mislima upravljanje je vlastitim životom. Kada ste prepoznali da imate misli i uspjeli ih zaustaviti, važno je propitati njihovu istinitost na sljedeći način. Donosim vam vrlo moćan koncept Byron Katie, koja kaže da sebi trebamo postaviti ova 4 pitanja kada prepoznamo misao koja nas obeshrabruje:

1. Da li je ova misao istinita?

Vrlo često ovo nećete moći potvrditi. Na primjer, ako kažete da vam je kiša pokvarila dan, najvjerojatnije se ne radi o upropaštenom danu, već vašim planovima koje ne želite promijeniti u skladu s dobivenom informacijom. 

2. Mogu li biti siguran da je ova misao 100% istinita?

Nikada. Nikada ne možete apsolutno tvrditi da je nešto istina. Naravno, ne govorimo o žutom rokovniku koji je te boje iako niti to ne možemo 100% tvrditi jer je moguće da vidimo samo nijansu ili mješavinu boja.

3. Kako se osjećam kada mislim da je uznemirujuća misao istinita?

Obično je odgovor ne baš kako bismo htjeli. Važno je prepoznati utjecaj misli na emociju. Emocija je izuzetno snažna energija koja svojom vibracijom privlači u naš život sve ono što vibrira s njom u skladu. Dakle, ako imate emociju niske energije u početku svog dana i ne promijenite misao koja ju pokreće, vrlo je moguće da ćete ovaj dan završiti iscrpljeno umorno i ne baš u dobrom raspoloženju zbog niza situacija koje su se dogodile, a koje je privukla upravo energija vaše emocije.

4. Tko sam ja bez ove misli?

U ovom pitanju, osjećat ćete olakšanje. Osjećaj slobode i lakoće. To vam pokazuje koliko su misli krhke i koliko je njihova istinitost upitna. Ako je tome tako, koji je dovoljno jak razlog da zadržavamo misli koje nam ne koriste?

3. Preokrenite misli

Zadnji korak je preokret misli. Ne prije nego su odrađena prva dva, jer će vas izbjegavanje misli dovesti natrag onome od čega pokušavate pobjeći dok će njihovo preispitivanje dovesti do spoznaje i otpuštanja. To je nužan korak za preokret.

preokret podsvijesti

Preokret misli radi se na način da pronađemo zamjensku misao koja ima puno blažu i mekšu energiju. Na primjer, blaža misao za prvotnu „Kiša mi je upropastila  dan“ glasila bi „ Zanimljivo da pada kiša, baš mi je trebao odmor od izlazaka“.

Kada jednom usvojite proces, povratak na automatsko razmišljanje više neće biti vaša opcija. Zbog čega? Jer ćete imati moć u svojim rukama da upravljate vlastitim životom, a to je nešto što nitko od nas ne želi ispustiti iz ruku.

Kako raditi s podsviješću

Razumijevanje i svjesnost podsvjesnog razmišljanja mogu nam pomoći da svjesno oblikujemo svoje misli i ponašanja. Evo nekoliko načina kako raditi s podsviješću:

  1. Samopromatranje: Budite svjesni svojih misli, osjećaja i ponašanja. Promatrajte kako podsvjesne misli i uvjerenja utječu na vaše svjesne odluke i ponašanja. Obratite pažnju na obrasce koji se ponavljaju i pokušajte ih razumjeti.

  2. Samoistraživanje: Istražujte svoje podsvjesne uvjerenja i obrasce. Pokušajte prepoznati korijene tih uvjerenja i postaviti sebi pitanja poput “Zašto vjerujem u ovo?” ili “Kako mi ovo uvjerenje pomaže ili ograničava?”

  3. Vizualizacija i afirmacije: Koristite vizualizaciju i afirmacije kako biste usmjerili podsvijest prema željenim ciljevima. Vizualizirajte sebe kako postižete uspjeh i koristite pozitivne afirmacije kako biste ojačali pozitivna uvjerenja.

  4. Hipnoza i meditacija: Hipnoza i meditacija su tehnike koje mogu prodrijeti u podsvijest i raditi s njenim sadržajem. Ove tehnike mogu pomoći u osvještavanju podsvjesnih procesa i promjeni neželjenih obrazaca ponašanja.

Važno je napomenuti da svjesno oblikovanje podsvijesti može biti dugotrajan proces i zahtijeva redovitu praksu i strpljenje. No, rad na razumijevanju i suradnji s podsviješću može rezultirati pozitivnim promjenama u našem razmišljanju, ponašanju i ostvarenju ciljeva.

Autorica: Maja Prović, mind & mindfulness trener

PROČITAJ JOŠ:

Svjesnost: kako živjeti svjesnije?

Meditacija: Savjeti za početnike kako početi meditirati i postići unutarnji mir

Afirmacije: Kako ih pravilno koristiti za pozitivne promjene u životu?

Sinkronicitet: samo slučajnost ili događaj s razlogom?

7 koraka za manifestiranje želja iz kuta fizike

Vizualizacija: Snaga mentalnih slika za ostvarenje ciljeva

- Promo -