Pretilost kod djece: Savjeti za zdravu prehranu i aktivnog školarca

Krenula nam je nova školska godina u nadi i želji da učenike vidimo u školskim klupama, a što manje kući za laptopom ili TV-om. Kao i na početku svake Nove godine tako i na početku nove školske godine imamo neke želje, neke nove odluke, želimo promijeniti neke loše navike. 

Pretilost kod djece: Istraživanje praćenja debljine u djece

Često se navode razne statistike, tablice, brojevi… Meni je za oko zapelo nekoliko podataka:

  • hrvatski osmogodišnjaci ne dosežu preporučeni unos voća i povrća, to jest jedno od troje djece svakodnevno konzumira voće dok povrće svakodnevno konzumira tek jedno od njih petoro
  • zaslađene sokove kao najčešće izvore skrivenih kalorija u djece četiri i više puta tjedno pije 37,0% djece
  • 35,0% djece dobi od 8,0 do 8,9 godina u RH ima prekomjernu tjelesnu masu i debljinu

Nažalost ovo su službeni rezultati istraživanja „Europska inicijativa praćenja debljine u djece, Hrvatska 2018./2019. (CroCOSI) koji provodi Europski ured Svjetske zdravstvene organizacije. 

Debljina, odnosno pretilost je jedan od vodećih javnozdravstvenih problema i izazova današnjeg društva. Debljina ujedno predstavlja i važan promjenjiv zdravstveni rizik za razvoj kroničnih nezaraznih bolesti od kojih danas u Republici Hrvatskoj obolijeva i umire više od 90% ljudi.

Prema Europskoj strategiji za prevenciju i kontrolu kroničnih nezaraznih bolesti prepoznato je sedam rizika za razvoj danas vodećih KNB (bolesti srca i krvnih žila, zloćudne novotvorine, kronična opstruktivna bolest pluća, mentalni poremećaji i šećerna bolest tipa 2). Četiri od ovih sedam rizika, nepravilna prehrana, tjelesna neaktivnost ili nedostatna tjelesna aktivnost, prekomjerna konzumacija alkohola i pušenje čine bihevioralne rizike i na njih se može djelovati promjenom ponašanja, dok su preostala tri rizična čimbenika biomedicinski, a uključuju povišeni krvni tlak, dislipidemiju, te prekomjernu tjelesnu masu i debljinu.

PROČITAJ JOŠ:

Odgoj djece: Kako započeti s praksom kvalitetnog odnosa i odgoja djece?

Loša prehrana i nedovoljna tjelesna aktivnost uzrok pretilosti kod djece

Iskreno, smatram da su ovi podaci poražavajući jer oni upućuju da se naša djeca loše hrane i nisu dovoljno tjelesno aktivna. Ako ne učinimo nešto u budućnosti, ovi brojevi će samo rasti u negativnom smjeru koji će pogodovati razvoju raznih bolesti. Smatram, da nijedan roditelj to ne želi svome djetetu. 

Uz to, situacija s Covid-19 infekcijom dodatno otežava cijelu priču jer se djeca manje druže, više su pred ekranima s vrećicom čipsa, manje udaraju loptu sa svojim vršnjacima ili im je vožnja biciklom postala dosadna u usporedbi s novom igricom na mobitelu.

Roditelj kao primjer

Okidač i pokretač je u nama. Svaki roditelj svojim primjerom treba  svome djetetu biti motivacija. Sigurno se pitate kako? Kako, kada radim nekada i više od 8 sati? Kako, kada nemam vremena kuhati? Kako, kada nemam vremena dijete izvesti u park, u šumu, u planinu? 

Lako. Stvar je u postavljanju prioriteta. u želji i volji, u mijenjanju životnih navika, u zajedništvu i vjeri za uspjehom. To je na neki način žrtva, koja će nam dati zdravu djecu, a složiti ćete se, nema veće sreće i nagrade od toga.

Savjeti za zdravu prehranu i aktivnog školarca

I za kraj evo nekoliko mojih savjeta za pravilnu prehranu i zdraviji život naših školaraca, kako bi nam brojke u idućim istraživanjima bile bolje:

  1. Dan započnite doručkom 
  2. Jedite više sezonskog voća i povrća 
  3. Smanjite konzumaciju slatkiša i gaziranih napitaka
  4. Smanjite unos namirnica bogatih energijom, a loših nutritivnih vrijednosti (čips, hamburger i sl.)
  5. U prehranu uvrstite što više proizvoda od punog zrna, mahunarke…
  6. Izbjegavajte prženu hranu, radije jedite kuhanu ili pečenu hranu
  7. Pijte dosta tekućine
  8. Spavajte minimalno 8 sati
  9. Izađite vani. Družite se sa svojim vršnjacima. Budite tjelesno aktivni. 
  10. Smanjite vrijeme provedeno pred ekranima

Teško se sutra probuditi i započeti život po ovoj listi. To je dugotrajan proces koji ne ide preko noći, ali i mali koraci znače puno. Bitno je započeti i rezultati će doći. 

Vjerujte u svoju djecu! 

Autor: Zrinka Janković, autorica portala maminrucak.hr & mama

PROČITAJ JOŠ:

Planiranje obroka uz svakodnevne izazove

Savjeti kako uštedjeti novac na hrani 

Afirmacije: Kako ih pravilno koristiti za pozitivne promjene u životu?

7 koraka za manifestiranje želja iz kuta fizike

- Promo -spot_img
- Promo -
popularno