Proaktivnost: Preusmjeravanje energije prema novim rezultatima

Što je proaktivnost?

Većina ljudi želi od sebe više proaktivnosti u svom životu – bilo da je to na poslu, u njihovim odnosima ili u pogledu zdravlja. Ali iako to žele, mnogi će vam reći da je to teško provesti u praksi.

No, kako jasno definirati proaktivnost? Pretvarajući proaktivnost u popularnu riječ, pojeftinili smo je. Postao je kao bijeli šum; nešto što čujete, ali isključite. Vrijeme je da nadodamo jasnoću i vratimo pravo značenje ovom pojmu: proaktivnost je vitalni dio stvaranja velikog uspjeha i jedini je način da dosegnete svoj puni potencijal.

Proaktivnost, odnosno proaktivno ponašanje uključuje djelovanje unaprijed buduće situacije, a ne samo reagiranje. To znači preuzeti kontrolu i učiniti da se stvari dogode umjesto da se samo prilagođavate situaciji ili čekate da se nešto dogodi.

Kako biti proaktivan i probuditi proaktivnost?

Počnimo jednostavno: Što znači biti proaktivan? Prema Merriam-Websteru, to znači “djelovati u iščekivanju budućih problema, potreba ili promjena.”

Drugim riječima, biti proaktivan znači izvršavati pažljivo planirane radnje za postizanje ciljeva. To znači usredotočiti se na ono što je važno, a ne samo na ono što je hitno.

Zvuči kao dobra ideja, zar ne? Problem je u tome što naš svijet postaje sve reaktivniji, a ne proaktivan. Prema Merriam-Websteru, reaktivna osoba je netko tko “spremno reagira na poticaj”.

Reaktivnost i ponavljanje prošlih misli

Malo ljudi razmišlja o tome, odakle misli dolaze, a zašto i bi kada ih i tako ne mogu zaustaviti. No, ono što malo ljudi zaista razumije je to, da ponavljanjem misli od jučer, mi zapravo živimo život od jučer. Uvijek volim reći da je spoznaja prva razina stvaranja. No, ostanak na razini spoznaje, i dalje će nas ostaviti u „životu od jučer“. 

Srećem razne ljude. Nekada mi nabrajaju svoje diplome i pročitane knjige. Ono što tražim iza toga je rezultat da je pročitano i naučeno znanje zaista upotrijebljeno. Tu nastupa reaktivnost zbog koje nema rezultata. Primjena traži fine vještine poput upornosti, dosljednosti, usmjerene pozornosti, mentalne izdržljivosti. Malo ljudi je u stanju razvijati i njegovati ove vještine. I zbog toga sve ostaje na razini „pokušati ću“.

90% svoje mentalne energije koristimo u održavanju prošlosti

 

proaktivnost proslost

Držimo se poznatih rutina, radimo stvari na jedan te isti način i dani izgledaju isto ili vrlo slično. Život se ne pomjera prema naprijed. Najbolji način da ovo razumijemo je taj da danas zapišemo sve misli koje mislimo. Spremite taj papir negdje i ne gledajte u njega 3 dana. Nakon 3 dana, ponovno zapišite misli koje mislite. Vidjet ćete da su one, 90% misli, koje ste imali prije 3 dana. 

Ponavljanjem jednih te istih misli, dobivamo neprestano jedan te isti rezultat. Misli pretočene u riječi potiču u nama raspoloženje. To raspoloženje potaknut će na određene izbore ili akcije koji će stvarati rezultat. 

PROČITAJ JOŠ: Kako biti uspješan lider u kriznim vremenima?

Proaktivnost prema preusmjeravanju mentalne energije u novi rezultat

proaktivnost preusmjeravanje mentalne energije

Naš mozak navikao se razmišljati na ustaljeni način i svaka promjena za nas je određeni mentalni napor. Neuroni u mozgu trebaju se prespojiti na novi način, da bi nova zdrava mentalna energija potaknula nove kemijske procese u našem tijelu tzv. sretne hormone. To prespajanje neurona je proces koji traži vrijeme, upornost i dosljednost. No, ako ste spremni razviti ove vještine, uspjeh je neizostavan. 

Ako znamo da nas željeni rezultat tamo negdje spremno čega, pitanje je: Zašto smo onda toliko reaktivni u promjeni?

Ljudi koji neprestano ponavljaju jedne te iste rečenice, zaista u njih počinju vjerovati i živjeti ih kao svoju istinu. Nažalost, to nije ona istina o životu, koju za sebe žele.

Proaktivnost i rečenice koje udaljavaju od proaktivnosti

Ljudi koji neprestano ponavljaju jedne te iste rečenice, zaista u njih počinju vjerovati i živjeti ih kao svoju istinu. Nažalost, to nije ona istina o životu, koju za sebe žele. Danas da pitate svaku drugu osobu da vam nabroji što bi sve htjela promijeniti, vjerujem da bi popis bio poduži. Da te iste ljude pitate, što su spremni učiniti da se sve što im se ne sviđa, zaista i promjeni, rekli bi SVE. No, u stvarnoj primjeni i nije baš tako jednostavno. 

Ponavljanjem slijedećih rečenica, udaljavate se nesvjesno od rezultata koji želite. Dakle, ovdje je nekoliko ključnih rečenica, koje je potrebno eliminirati iz svakodnevnog rječnika, ako želite da se mentalna energija preusmjeri u novi rezultat:

  • Baš mi se ne da. Lijena sam
  • Kada samo pomislim koliko će mi trebati, ne da mi se ni početi
  • Ne vidim pomake a toliko se trudim
  • Nemam vremena i energije za toliko toga što trebam napraviti
  • Okolnosti su neizvjesne. Nije pravo vrijeme
  • Možda da pitam za savjet prijatelje. Oni će znati. 
  • A tko mi garantira da ću uspjeti

PROČITAJ JOŠ: Koje 4 rečenice uspješni ljudi nikad ne izgovaraju?

Proaktivnost i osobine proaktivnih ljudi

proaktivnost proaktivna osoba

Proaktivnost ima svoje osobine. Pogledajte i procijenite imate li ih. Bit će vam jasnije zašto se (ne)pomičete prema naprijed. 

Neke od osobina proaktivnih ljudi:

  1. Izlazak iz komforne zone vide kao ugodan i istovremeno uzbuđujući proces
  2. Djeluju iznutra prema van. Odgovaraju na izazove okruženja umjesto da padaju pod utjecaj okolnosti.
  3. Imaju veću razinu sklonosti riziku
  4. Postavljaju sebi pitanja koja počinju sa ŠTO?
  5. Osjećaju intuiciju i slijede ju
  6. Vjeruju u svoj potencijal 
  7. Nove situacije doživljavaju kao prilike za rast
  8. Imaju zdravu sliku o sebi; samosvijest da vrijede, mogu i zaslužuju
  9. Koriste mentalnu energiju za održavanje sadašnjeg trenutka
  10. Fokusirani su na sebe umjesto druge 
  11. Razvijaju fine vještine upravljanja vlastitom energijom

Osobine reaktivnih ljudi

Neke od osobina reaktivnih ljudi:

  1. Verbaliziraju strahove po navici i od često bezazlenih situacija (strah me da će padati kiša, .. strah me da će se dućan zatvoriti,.. strah me da ću zakasniti.., strah me da ću se razboljeti..) 
  2. Često ih vanjske situacije i informacije uznemiravaju
  3. Osjećaju stres i imaju uznemirujuće i brižne misli
  4. Odgađaju donošenje odluka
  5. Nemaju spoznaju o vlastitom potencijalu
  6. Većinu vremena provode u poznatim okruženjima
  7. Ovisno o podršci, kreću se prema naprijed
  8. Ne usude se riskirati
  9. Previše se savjetuju s ljudima koji se drže komforne zone

Naravno, svi mi nekada smo na strani i proaktivnih i reaktivnih bića. No pogledajte koja strana kod vas prevladava. Pratite svoje izbore i razmišljanja nekoliko dana i onda donesite odluku jeste li na najboljoj životnoj putanji za sebe. Ako jeste, samo nastavite. Ako niste, što vas sprječava da promijenite smjer?

Autor: Maja Prović, mind & mindfulness trener

PROČITAJ JOŠ:

Kako izbjeći i smanjiti stres na poslu

Donošenje odluka: Kako donositi bolje odluke? 

Kako biti svoj? Imaš li hrabrosti biti ono što jesi?

Kako izbaciti stres iz sebe tehnikama opuštanja?

Cijena uspjeha: imate li hrabrosti platiti cijenu? 

popularno