fbpx

Umor i iscrpljenost: Savjeti kako si pomoći

Umor i iscrpljenost su stanja koja se često susreću u našim životima. Kada se osjećate umorno i iscrpljeno, može biti teško obavljati svoje svakodnevne obaveze i životne zadatke. Međutim, postoje neki koraci koje možete poduzeti da se osjećate bolje kada vam je potrebna energija.

Umor i izražavanje umora kod djece

Mala djeca vrlo jasno izražavaju svoj umor. Postaju mrzovoljni, neprijateljski raspoloženi i sve im smeta. Kada roditelji to primijete, osjete empatiju, ostavljaju sve i pospremaju svoje umorno dijete na spavanje ili dnevni odmor.

A što je s nama? Koju cijenu mi plaćamo kada smo umorni i iscrpljeni?

Prekriveni umor i iscrpljenost

U odrasloj dobi, postali smo prekrivači za svoj umor. Vježbamo ga regulirati i prikriti na raznorazne načine, kao da je umor odraz slabosti i ne smijemo ga pokazati.

Kada se umor i pojavi, većinom nastavljamo normalno funkcionirati iako primjećujemo da nam energija nije na zavidnoj razini. Ono što se događa kao posljedica premorenog i iscrpljenog uma i tijela je, frustriranost prema svom okruženju. Dolazimo s posla i prvo što napravimo tako umorni je, da se izderemo na partnera ili djecu. 

Priznajte sebi, koliko je svađa s našim voljenima, započelo jer je netko od vas bio umoran i iscrpljen? Umor zaista može rezultirati neadekvatnim projekcijama situacije, mentalnom zamagljenošću, smanjenom sposobnošću za suosjećanje pa sve do one kapi, koja nemalo puta prelijeva čašu.

Umor je izraz koji se koristi za opisivanje cjelokupnog osjećaja umora ili nedostatka energije. To nije isto kao kad se jednostavno osjećate pospanim, kada ste umorni, nemate motivacije i energije.

Dugotrajni kronični umor kao vožnja na praznu bateriju 

Kronični umor je više od umora. Takav umor može otežati ustajanje iz kreveta ujutro i spriječiti osobu da ispuni svoje dnevne zadatke.

Tjelesni i psihički umor su različiti, ali se često javljaju zajedno. Ponavljana fizička iscrpljenost može s vremenom dovesti do mentalnog umora.

Uslijed dugotrajnog umora, svjesna pozornost se jednostavno gubi. Ne možemo biti svjesno prisutni u trenutku i frustrirani. (Frustracija je često posljedica umora). 

S vremenom će nas ovaj način življenja iscrpiti. Unatoč svemu što možda i postižemo velikim naporom da bi neutralizirali umor, neizbježno će nas dovesti do toga da osjećamo gubitak radosti i duševnog mira. Kad smo umorni, nije rijetkost, da sve oko nas izgleda loše i prilično tmurno. No svjesnom odlukom da usporimo i obratimo pozornost na sebe i svoj dan, možemo ponovno početi primjećivati ljepotu života.

Signali tijela koji upućuju na umor i iscrpljenost

Slušajte signale svog tijela. Ono nikada ne laže. Biti svjestan pomaže nam da se prilagodimo sebi tako da možemo čuti one suptilne signale iz svog tijela i uma koji nam govore da je vrijeme za odmor. Bilo da se radi o svakodnevnoj meditaciji ili postavljanju podsjetnika tijekom dana kako bi nas natjerali da odvojimo trenutak da budemo prisutni sami sa sobom, važno je izdvojiti vrijeme za slušanje.

Učitelji meditacije, obično nam govore da zatvorimo oči i prepoznamo impulse u svome tijelu. Oči se zatvaraju, kako nas distrakcije iz okruženja ne bi ometale. Bilo da je to ptica u letu ili slika na nekom jumbo plakatu ispred našeg prozora. Nebitno je.

signali da je tijelo umorno

Body scan proces je upravo proces u kojem svjesno dopuštate sebi, prepoznati poruke koje dolaze iz tijela. Neka od pitanja, koja sebi možete postaviti kako biste potaknuli odgovor su sljedeća:

  • Jesu li moji mišići zategnuti? 
  • Osjećam li bolove u pojedinom dijelu tijela?
  • Koju emociju prepoznajem u svom prsnom košu/ramenima/nogama?
  • Što mi poručuje moja kralježnica?
  • Osjećamo li se pod stresom, potišteno, preopterećeno?

Često kada radimo ovu vježbu, dobijemo odgovore koji nas iznenade ili samo potvrde ono što znamo: potreban nam je odmor!

Umor i pospanost

Loš san, osobito ako se javlja dulje vrijeme, također može dovesti do umora.

Ljudi preko dana rade previše toga. Preforsiraju se zadacima i obavezama i onda jedva čekaju večer da se bace u krevet. No, zanimljivo je, da naša podsvijest ne ide na spavanje kada ide i naše tijelo. 

Naša podsvijest ostaje budna i aktivna. Slaže nam noćne scenarije, kao kolaž sliku skupljenu od brojnih epizoda u danu, kroz koje smo svjesno ili nesvjesno prošli. Naša podsvijest je pravi mali programer. Nikada ne propituje što nam treba, a što ne. Jednostavno pohranjuje informacije, koje onda preko noći prerađuje i s njima se zabavlja. 

Zbog toga se događa da se ljudi nakon 8 sati prividnog sna, dižu umorni i iscrpljeni. Njihova je podsvijest ostala u petoj brzini u koju su ju ubacili preko dana.

Kako u danu pobijediti umor i iscrpljenost?

Rješenje: Dopustite sebi u danu, trenutke u kojima ne radite ništa!

Osim hrane i vode, odmor nam je sljedeća najosnovnija i najosnovnija potreba. Pa zašto se osjećamo tako loše što si dajemo vremena za to?

odmor

Na isti način na koji odvajamo vrijeme za vježbanje, moramo namjerno odvojiti vrijeme za odmor, fizički i psihički. Razvijanje pažljive rutine u kojoj si u danu priuštite male vremenske zone odmora, odličan je put za dan u kojem svoju dragocjenu energiju ne razbacujete na sve i svakoga.

Planiranje vremena za odmor u danu kako bi se izbjegli umor i iscrpljenost

Nužna su vam vremenska odmorišta u danu. Podijelite ih na ovaj način.

Ako ustajete na primjer u 6:00 kao ja, onda neka je vaše prvo vremensko odmorište u 

9:00 – vrijeme za svjesno konzumiranje napitka ili doručka. Otprilike 15 minuta. Svaku namirnicu osvijestite. Stavite punu pozornost na svaki unijeti zalogaj.

Sjetite se, kada ste svjesno prisutni u trenutku, vi se zapravo odmarate! 

Nakon toga, drugo vremensko odmorište u danu, kada ste svjesno prisutni i čuvate dragocjenu energiju je u 

12:00 – vježba svjesnog disanja (5 minuta) ili slušanje dobre glazbe. Ako imate dragu osobu pored sebe, rezervirajte to vrijeme za grljenje i nježne trenutke. Vidjet ćete koliko ćete energije imati za ostatak svog dana.

Iduća zona odmarališta je 

planiranje vremena za odmor

15:00 – vrijeme je za laganu meditaciju. Izaberite koja vama najviše odgovara. Ne treba vam 60 minuta za to. Zbog toga ljudi i odustaju. „Ako nemam idealne uvjete i vrijeme od cca 60 minuta, bolje i ne počinjati sada nego navečer“. A na večer obično zaspemo. Odvojite 5-15 minuta u drugom dijelu dana za ovaj ritual.

I zadnja zona budnog odmora je u 

18:00 – ostavite sve elektronske naprave na 60 minuta. Ovo je vrijeme kada hodate svjesno prisutni svakog koraka, zahvaljujući na svojim nogama koje vas nose i tijelu koje je još uvijek u pokretu. 

Kada jednom prihvatite ove male kratke rituale kao svoju rutinu, vaše tijelo će se naučiti odmarati, a vi ćete biti svjesno prisutni u svom danu i tako, budnim odmorom, sačuvati svoju dragocjenu energiju i imati mirne i lijepe snove.

Autor: Maja Prović, mind & mindfulness trener

PROČITAJ JOŠ:

Što su zdrave granice u odnosima i zašto su važne?

Očekivanja: Kako se osloboditi nerealnih očekivanja i živjeti svjesnije?

Ljubav prema sebi – kako biti sebi najbolji prijatelj?

Afirmacije: Kako ih pravilno koristiti za pozitivne promjene u životu?

Upoznajte podsvijest: Kako promijeniti podsvjesno razmišljanje?

- Promo -
- Promo -
popularno